Monday, February 6, 2017

5 Cara Housewife Hilangkan Stress

sedikit perkongsian daripada pengalaman sendiri. kenapa housewife stress?jangan tak tahu, 24hours doing the same routine everyday, feel like 'oooo yeahhh!awesome!!'

bahaya tau kalau isteri-isteri yang tak bekerja nie stress..ia cenderung kepada sakit meroyan..banyak kes dera anak, bunuh diri, bersosial dengan bukan muhrim..salah satu punca stress!

so meh nak share cara untuk kurangkan stress..kalau ada suami baca post aku nie lagi bagos!haha

1 ) BACA QURAN - antara terapi terbaik..cumanya biasalah bila kita nak dekat dengan al quran ni, mula lah syaiton main bisik-bisik..kemas dapur lah..mandikan anak lah..lipat baju lah..nampak tak?korang biarkan je semua tu dulu!nanti buatlah. lepas maghrib, baca quran sekejap..kau akan rasa sedikit tenang walaupon sinki penuh pinggan tak cuci, walaupon baju tak berlipat dah menggunung..

2 ) BLOGGING / FACEBOOOK / INSTAGRAM DLL - antara  hobi yang paling ramai suka sangat kan! pada aku blogging boleh hilang stress..kalau kau post pasal holiday, kau akan lupa stress kau. kalau kau layan fb, ig pun sama..layan gambar anak retis yang comey lote tu kan!owh!aku pon suka!haha..

3 ) OUTING - tak semestinya nak keluar negeri, booked hotel semua. cukup sekadar keluar beli barang dapur, bawak the kiddos main playground. tapi ada jenis suami yang prefer anak bini terperap kat rumah..bagi dia malas nak stress dengan anak-anak yang aktif..hoi!anak tu anak siapa ntah!dah kalau malas nak layan perangai anak, kau rase siapa nak layan anak kau?emosi pulaks!point aku kat sini, bawak keluar anak bini dari rumah..sesekali tak salah pun..layan anak-anak main..

4 ) CUCI TANDAS / LANTAI RUMAH - salah satu cara aku hilangkan stress!haha. masuk toilet, kau sental, cuci satu toilet tu. comfirm kau tenang tengok resultnya! aku suka buat ni tanpa gangguan! time anak tido ke, abang n kakak pergi sekolah ke..tak pun bila husband balik kerja petang tu..aku serah anak-anak kasi dia settle. aku buat kerja aku menyental toilet!best woo!

5 ) SHOPPING - naluri perempuan memang tak lari dari suka membeli..sila pasrah ye encik suami! untuk housewife macam aku. walaupon kami tak bekerja, kami pun nak pakai baju baru..tudung baru..handbag baru..sesekali dapat beli handbag baru, energy tu seperti wow!dah takde dah low battery!terus semangat!ewahh!


banyak cara sebenarnya nak hilangkan stress..bergantung pada kita nak atasinya..tatap muka anak sedang tidur pun boleh hilang stress..kan?



No comments:

Post a Comment

HOME SITEMAP DISCLAIMER