Tuesday, February 7, 2017

Minyak Kelapa Dara Naikkan HB Ibu Mengandung

siapa ada pengalaman mengandung dengan hb yang rendah?

aku salah seorangnya tau!hb rendah sebab talasemia..talasemia nie doktor detact masa aku pregnant anak ke 2..doktor pelik kenapa hb aku tak naik sedangkan ubat semua aku makan, makanan tambah zat besi pon sama..so dia ambil sampel darah untuk check..bila keluar result so terjawab lah kenapa hb aku low..eh!post ni bukan nak story pasal talasemia..hehe..

okeh!aku kenal minyak kelapa dara ni masa anak ke 2 aku Amani kena eczema..masa tu aku beli untuk sapu kat muka dia..Alhamdulillah sembuh..cumanya proses dia agak perlahan compare dengan krim yang aku beli kat farmasi..soooo lega!anak perempuan lagi lah kan!eczema masa tu penoh kat pipi..kesian tengok!



bila aku pregnant ke 3 si bulat Ardini, aku pun amal makan minyak kelapa dara...sebenarnya boleh makan dari awal mengandung lagi..tapi disebabkan alahan aku agak teruk, so ubat memang tak mampu nak telan..padahal minyak kelapa dara boleh kurangkan alahan jugak..aku start makan dari usia kandungan aku 5 bulan..hb aku berbeza tau!kalau tertinggal makan vco, check up hb mesti result low..kalau konsisten makan vco, hb cantik je naik..misi pun tanya..sebab talasemia so problem hb low..bila tengok hb aku naik, diaorang pun tanya apa petua dia..haha!

kesan minyak kelapa dara pada baby, Ardini takde kuning langsung!misi pun hairan..sebab kalau ibu darah o, risiko baby kuning tinggi..Alhamdulillah..Ardini tak pernah amek darah kat hujung kaki untuk check jaundis..

pregnancy aku ke 4 pun sama..aku amalkan vco sahaja..kali ni aku tak makan pun pil klinik..ada sebab tau aku tak makan!kisahnya, habis je alahan aku yang sangat sangat teruk, aku makan pil yg klinik kesihatan bagi tu..masa tu stok vco ( minyak kelapa dara ) habis..so sebulan aku makan pil klinik sahaja..bila check up, hb turun!sorry bukan buat drama ke nak jual barang ke nak burukkan ke..maybe tak sesuai dengan aku..so aku terus stop!aku order vco..aku try makan vco sebulan tanpa ubat lain..bila check up, hb naik!so aku ambil keputusan & risiko untuk makan vco je sepanjang aku mengandung ke 4..Alhamdulillah, for the first time aku merasa nikmatnya tak kena jahit!haha..syukur..



ni testimonial hq share..pun sama macam aku sangat membantu naikkan hb..

jom ikhtiar & usaha untuk naikkan hb!

boleh whatsapp 013 9219135 untuk details



No comments:

Post a Comment

HOME SITEMAP DISCLAIMER