Saturday, April 15, 2017

housewife routine

Assalamualaikum semua!

morning!apa cerita korang pagi ni?aku macam biasa punya rutin..pagi ahad yang indah..hari pertama sekolah untuk minggu baru....

wake up..mandi..solat...biasanya solat dengan si Aqil tu sekali..dia dah 7 bulan so agak merbahaya letak di atas katil tanpa pengawasan..katil baby?dia macam tau tau je kalau letak dalam baby cot tu!sebab biasa letak pastu tinggal buat kerja lain kan..so jarang jarang boleh lah letak..

pastu rutin kejutkan kakak dulu..sebab dia nak mandi 1st then baru abang...aku yang mandikan diaorang ni..bukan sebab manjakan ke apa ke..cuma kalau mereka ni mandi sendiri, yang sepatutnya mandi 5 minit jadi 15minit...daripada aku stress tunggu diaorang termenong dalam toilet baik aku mandikan..senang!

diaorang bersiap sendiri pakai baju sekolah..cuma sikat rambut tu aku & suami uruskan..kakak rambut panjang so aku setelkan..kemaskan rambut, pakai tudung..abang, bapak dia lah handle..hahaha..nak letak gel rambut ke apa ke..haha

selingan jarang jarang ada bila nak kena mandikan si Ardini tu jugak...orang sibuk nak siap kan kakak abang pergi sekolah dia pulak sibuk buat kek pepagi hari...so kelam kelibut kena setelkan jugak si Ardini tu!sebab nanti dia nak ikot ayahnya pergi hantar kakak abang..kang pakai mask pulak si ayah tu tahan bau!haha


lepas mereka keluar pergi sekolah, aku akan check phone dulu..tengok kot ada yang nk order barang ke, nak cod ke...pastu aku setelkan si Aqil..biasanya sebelum kul 8pagi Aqil dah siap mandi dah..bila husband balik dari sekolah barulah breakfast..kekadang dia breakfast kat office je..tapi kebanyakannya kat rumah lah..cuma kalau sempat masak, boleh lah breakfast dari air tangan isteri dia ni..kalau tak sempat dia bungkus je nasi lemak..haha

sebelum kul 10, aku buat kerja rumah yang memang nak kena buat!macam clear sinki, jemur baju..pastu tidokan si Aqil..sambil tidokan Aqil boleh lah aku update blog like im doing now!hahahahaha

Ardini tu pun nak kena layan jugak pada masa yang sama...kerja kerja lipat kain, bersih rumah aku curi masa mana yang ada...mainan yang sepah-sepah tu je kutip..sebab menyesakkan pandangan mata!hoho...

dah kul 10 aku start godek dapor..pikir nak masak apa...masaklah ikot mood aku..haha...sambil melayan si Ardini tu..kalau Aqil tidur senang lah nak masak...

menu?aku tak pandai masak pun..menu simple simple sudah!asalkan anak & suami makan!tu yang penting!haha


done masak baru aku boleh lipat kain..masa nilah aku boleh layan tv..tapi kalau aku malas nak melayan si Ardini tu aku bukak je kartun feveret dia..ampun ibumu ye...kalau dilayannya lambat lah siap sesi melipat kain tu..huhuhu..

budak budak tu balik sekolah kul 1pm...so kalau husband tak sibuk, dia akan balik amek..senang sikit tak payah aku nak berangkut si kecik 2 orang tu pergi sekolah...sebelom kul 1pm aku akan isi perut aku dulu....haha..sebab nanti nak urus diaorang pulak makan...

kul 1 lebih riuh rendah lah rumah ni..bonus kalau si Ardini tidur masa ni..hahahahaha...feningggg!

Ahad, Isnin & Rabu Arsyad ada kelas KAFA!so lepas husband hantar Arsyad, dia terus pergi kerja balik...petang aku amek...berangkut lah semua anak-anak masuk dalam kete..haha...kalau ada adik aku datang rumah, ringan sikit sebab dia boleh tolong amekkan...thank you mok ucu!

petang kadang aku terlalu penat..letih..so nak jugak tutupkan mata..rehat kejap...bonus kalau adik aku ada..sebab dia pun tolong tengokkan anak-anak..haha..again thank you mok ucu!haha

tapi hari tak seindah kita impikan...aktiviti petang biasanya aku lipat kain, ajar Arsyad buat homework..start 7pm dah sibuk sebab timing budak-budak nak mandi, makan....

kul 9pm aku dah hambat semua masuk tidor!haha...biasanya sekali dengan aku tidor sebab kepenatan di siang hari...hahahhaha....


jadi housewife memang penat!sebab kita nak kena beremosi dengan baik sekali..kalau emosi tak stabil mau jadi kes dera kat anak-anak!sebab tu penat..sebab nak manage stress tu..

yes!stress...anak-anak tu ujian yang sangat mencabar!kena sabar!tapi aku tak kuat jugak kekadang tu...aku cuba untuk jadi ibu terbaik untuk mereka...im trying my best okey kids!!

buat post ni hampir sejam tau!selingan tidurkan Aqil, layan Ardini main lah!baju tak jemur lagi ni!hahaha

okeh!done for now!

nanti aku update lagi k!

3 comments:

  1. atototoo comel semuanya.. biasa tu kalo tinggal kanak2 main air memang dari 5 min jadi berminit2.. hehe..

    ReplyDelete
  2. Lebih kurang sama la kita... penat mmg la penat tapi puashati

    ReplyDelete

HOME SITEMAP DISCLAIMER