Wednesday, June 7, 2017

Susah Senang Bekerja Dengan Anak

Assalamualaikum semua..

kemain kan tajuk post tu. okey gee nak share pengalaman gee seciput ni bila bekerja dengan anak-anak. since gee housewife, adalah buat bisnes kecik-kecik sambil online facebook, instagram. takde lah bisnes ribu riban, tapi boleh lah nak menampung perbelanjaan sendiri, beli aiskrim anak-anak. hahahaha!

keluar cod hangkut semua kids!
sedikit tips dari gee :

(1) ajar baby duduk dalam car seat. JANGAN tunggu anak umur setahun baru nak ajar. gee ajar dari dalam pantang lagi. sekarang kalau gee drive, si Aqil tu duk dalam car seat. kalau husband drive, Ardini yang umur 2 tahun setengah tu yang duduk dalam car seat. 

(2) Bawak kunci kereta lagi satu. in case kita nak tinggalkan anak-anak dalam kereta sekejap ke kan. takkan nak tinggal kepanasan dalam kereta. so gee guna kunci lagi satu lock je kereta. so tak payah nak matikan enjin. tapi park kereta tu biar lah kat tempat yang kita mudah tengok..walaupun kereta dah kunci tapi still tak boleh lepas pandang tau!kena sentiasa tengok okeh!

(3) Untuk ibu yang breastfeed si kecil. akan ada ketika kita perlu berhenti kereta untuk susukan mereka. bila si kecil dah menangis tahap kritikal. haha. cari tempat public yang orang lalu lalang tapi selamat untuk menyusu. standby nursing cover, kain lampin ke so nanti takdelah orang pandang 2, 3 kali kan. haha! JANGAN berhenti kat tempat sunyi, tepi jalan yang sibuk. kereta wajib kunci. tingkap pun. kang tetiba anak lain bukak tingkap kalau ada stranger datang. bahaya!

(4) Ajar anak takutkan orang asing. maksudnya di sini, sentiasa pesan jangan buka tingkap kereta, pintu kalau ada yang tak dikenali suruh mereka berbuat demikian. kena bagitau tau!

(5) Cari stesen minyak yang ada pekerja boleh isikan. kalau boleh bayar kat pekerja tu je. so kita tak payah nak turun kereta tinggalkan anak-anak. kalau anak sorang boleh di hangkut. kalau macam gee 4 orang kot. haha! so kalau dah terdesak nak kena isi minyak, cari pump station yang ada pekerja yang boleh tolong kita k.

(6) Anak lapar?ni biasa. haha. biasa gee bekal siap-siap biskut ke roti ke so takdelah diaorang bising sangat kalau kelaparan tu. sebab tu penting bawak kunci pendua. nak beli makanan sekejap pun tenang sikit. walaupun gerai tu tak sampai 10 langkah. kunci je k. 

amacam tips gee. okey tak?hehe.
banyak selfie dalam kereta!dah kerja keluar cod barang kan!

orang tak nampak tau kesusahan kita. nak layan kerenah anak ketika drive, anak bising lapar, anak nak susu, nak kencing lah. di sebabkan memang itu cara kita cari rezeki, kita serahkan pada Dia. moga Dia permudahkan urusan kita. 

gee banyak keluar cod. pergi pos kadang-kadang bonus bila husband free or ada adik datang rumah boleh lah teman pergi pos. ada waktu kita kena buat semua tu sendiri. huhu. kena fikir jalan, cari cara yang terbaik & Selamat. sebab kita bawak anak-anak so kena fikir lebih. kalau kita sorang senang pulak kerja ye.

semoga Dia sentiasa permudahkan urusan gee & kita semua. amin. 

love, 
gee

4 comments:

  1. Wkmsalam.
    Semoga dipermudahkan segala urusan seharian.
    Semoga jadi wanita hebat.

    ReplyDelete
  2. Tips no 2 tu tips yang baru untuk siqah. Hehe. Betul jugak kan, bawak kunci pendua sekali. Gee seorang wanita ibu yang hebat dan kuat. Ke sana ke sini mencari rezeki siap angkut anak sekali. Lagi senang dan tenang rasanya melihat anak depan mata kan 😍

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..tenang tak jugak..ada masa stress tu tak tahan..tapi apa2 pun semua rezeki datang dari Dia kan..

      Delete

HOME SITEMAP DISCLAIMER